মার্চের দিনগুলি

Amplification : A little learning is a dangerous thing

Amplification


A little learning is a dangerous thing.

অল্পবিদ্যা ভয়ঙ্করী।


Empty vessels make sound much.

খালি কলসী বাজে বেশী।

অসারের তর্জন গর্জনই সার।


Much cry and Little wool.

যত গর্জে তত বর্ষে না।

বহু বারজে লঘু ক্রিয়া।

কাজ অপেক্ষা কথার বাহুল্য।

কথার বেলায় ভূরভূরি কাজের বেলায় ঠন্-ঠন্।

তুচ্ছ বিষয়ে উচ্ছ্বাস প্রকাশ।


A barking dog seldom bites.

যত গর্জে তত বর্ষে না।

যে মেঘ গর্জে সে মেঘ বর্ষে না।


Main idea : A man of little learning is a smear in the society. He is a debased person.

Amplification : Education is the backbone of a nation. No nation can prosper without education. It paves the way for our progress in life. In fact, education is like a catalyst that promotes our success. A man of education is well-mannered decent and gentle. He is not harsh at all. He does not harm anyone. He behaves well with others in the society. He shows humanity to others. But a man of little or no education is a boastful man. He is proud. insolent and haughty. He doesn't respect others rather he disparages others. He brings harm to others in society. He distorts social peace and equity. None is safe from his proud learning. Really, his learning or knowledge is very low but he intends to be a well-versed. He pretends to be greatly experienced but really he is a wretch. Such a man is a slur in the society. Everyone should be careful of this type of wretch.

বঙ্গানুবাদ

মূলভাব : স্বল্পবিদ্যার লোক সমাজের একটি কলঙ্ক। তিনি একজন অধঃপতিত ব্যক্তি।

ভাবসম্প্রসারণ : শিক্ষা জাতির মেরুদণ্ড। শিক্ষা ব্যতীত কোনো জাতি উন্নতি করতে পারে না। এটি আমাদের জীবনে উন্নতি সম্ভব করে। বস্তুত শিক্ষা একটি অনুঘটকের মতো যা আমাদের সাফল্যকে উৎসাহিত করে। একজন শিক্ষিত ব্যক্তি সদাচারী, সুন্দর ও ভদ্র। তিনি আদৌ কর্কশ নন। তিনি কাউকে ক্ষতি করেন না। তিনি সমাজের অন্যদের সাথে ভালো আচরণ করেন। তিনি অপরের প্রতি মানবতা প্রদর্শন করেন। কিন্তু একজন স্বল্প অথবা অশিক্ষিত ব্যক্তি একজন গর্বিত ব্যক্তি। তিনি গর্বিত, রূঢ় ও উদ্ধত। তিনি অপরকে সম্মান করেন না বরং তিনি অপরকে অবজ্ঞা করেন। তিনি সমাজে অপরের জন্য ক্ষতির কারণ। তিনি সমাজের শান্তি ও সমতা বিকৃত করেন। তার গর্বিত জ্ঞান থেকে কেউ নিরাপদ নয়। প্রকৃতপক্ষে, তার বিদ্যা ও জ্ঞান খুব নীচ কিন্তু তিনি একজন সুদক্ষ হতে অভিপ্রায় করেন। তিনি মহান অভিজ্ঞের ভান করেন কিন্তু প্রকৃতপক্ষে তিনি একজন নরাধম। এমন ব্যক্তি সমাজের একটি কলঙ্ক। প্রত্যেকের উচিত এমন নরাধম ব্যক্তি থেকে সতর্ক থাকা।

--- Below Amplification for child ---

This proverb means that superficial and shallow knowledge is a source of danger. A man who knows only a little, talks as if he knows everything. He always boasts of his knowledge. Naturally, his knowledge is limited, but he thinks that he knows enough.

On the other hand, a really learned man is humble about his knowledge. He is not proud of his knowledge. He finds that the more he knows, the more there is to know. Sir Issac Newton, the famous scientist, compared himself with a child playing on the sea-shore gathering pebbles on the beach while the vast ocean of knowledge lies before him. True knowledge imparts the virtue of humanity.

--- AnatherAmplification for child ---

This proverb means that those who have shallow knowledge are very showy and aggressive. In fact, their learning is very insignificant and shallow. So, they always pretend to be greater than what they actually are. They often humiliate others. Moreover, they always mislead and misguide others under various pretentions.

On the other hand, the learned and wise people have depth and understanding. They do not shout and clamour to the people to recognize greatness. So, show and pretention are the signs of shallowness and emptiness, not of worth and attainment.
Post a Comment (0)
Previous Post Next Post