মার্চের দিনগুলি

Amplification : Morning shows the day

Amplification


Morning shows the day.

উঠন্তি মুলো পত্তনেই চেনা যায়।

সকাল দেখেই দিন বোঝা যায়।


Main idea : The inner qualities of a man may be shown at his early age. 

Amplification : Nature is a liberal teacher to us. We take great inspiration from nature to make our life smooth and comfortable. In fact, man is a part of nature. He lives amidst nature. The natural situation in the morning is the indicator of the day. Day indicates the presence of stars at night. Likewise, the sun peeps within the stars at night. A human child shows his potentialities in his early childhood. So, we have to take care of our children in their earlier age. We should not force any child to grow according to our whims and desires. Rather, we have to help them grow us according to the proper way. The tendencies in childhood glimpse of the potentialities which unfurl later. The great men in the world showed their potential power in their childhood. Vivekananda, the great saint was highly inquisitive in his childhood. Einstein always asked 'why', 'why' and 'why' in his childhood. We can get a idea about a person from his first appearance and get-up. Thus, the power and qualification of human being can be understood in his early age.

বঙ্গানুবাদ

মূলভাব : একজন মানুষের অন্তর্নিহিত গুণাবলি তার অল্পবয়সেই দৃশ্যমান হতে পারে। 

ভাবসম্প্রসারণ : প্রকৃতি আমাদের কাছে একটি বদান্য শিক্ষক। আমাদের জীবনকে মসৃণ ও আরামদায়ক করতে আমরা প্রকৃতি থেকে মহান অনুপ্রেরণা লাভ করি। বস্তুত মানুষ প্রকৃতির একটি অংশ। সে প্রকৃতির মধ্যে বেঁচে থাকে। সকালবেলার প্রাকৃতিক অবস্থা হলো দিনের অনুসূচক। দিনরাতের তারকাদের উপস্থিতি সূচনা করে। একইরূপে সূর্য রাতের তারকাদের মধ্যে উঁকি দেয়। একটি মানবশিশু তার শৈশবকালে তার সম্ভাবনাকে প্রদর্শন করে। তাই আমাদের শিশুদের তাদের অল্পবয়সেই যত্ন নিতে হবে। আমাদের খেয়াল ও খুশিমতো কোনো শিশুকে বেড়ে উঠতে জোর করা উচিত নয়, বরং উপযুক্তভাবে বেড়ে উঠতে আমাদের তাদেরকে সাহায্য করতে হবে। শিশুদের মধ্যে শৈশবে সম্ভাবনার ক্ষণিক দৃষ্টিগোচর হওয়ার যে প্রবণতা যা পরবর্তীতে বিস্তার লাভ করে। বিশ্বে মহান ব্যক্তিরা তাদের সম্ভাবনার শক্তিকে তাদের শৈশবকালে প্রদর্শন করেছিলেন। মহান সাধক স্বামী বিবেকানন্দ তাঁর শৈশবকালে অত্যধিক পরিমাণে অনুসন্ধিৎসু ছিলেন। আইনস্টাইন তার শৈশবকালে সর্বদা জিজ্ঞাসা করতেন 'কেন', 'কেন' এবং 'কেন'। আমরা একজন ব্যক্তি সম্বন্ধে ধারণা লাভ করতে পারি তার প্রথম আবির্ভাব ও শয্যা ত্যাগ করা থেকে। সুতরাং মানবজাতির ক্ষমতা ও যোগ্যতা তার অল্পবয়সেই বুঝা যেতে পারে।

--- Below Amplification for child ---

Childhood shows the man as morning shows the day. A whole day can be seen in the morning. Similarly, childhood indicates the future life of a child.

On the other hand, if a child looks promising or bright, we reasonably feel that the child will grow to be a bright person. Early brilliance is only an indicator that the child may prove to grow great and brilliant. Thus the statement is only partially true.
Post a Comment (0)
Previous Post Next Post